Συναισθηματική Πείνα – Διατροφολόγος Μελίνα Τσαγκατάκη-Τσιρίγγα

gojispirit
Θέλοντας να εμβαθύνουμε στην συναισθηματική κατανάλωση φαγητού και στους τρόπους αντιμετώπισης της, με την βοήθεια της ψυχολόγου – ψυχοθεραπεύτριας Μίρκα Πλέσσα:
▶Η συναισθηματική κατανάλωση φαγητού είναι η τάση του ατόμου να ανταποκρίνεται στο άγχος και σε άλλα δύσκολα συναισθήματα τρώγοντας, ακόμη και αν δεν νιώθει σωματική πείνα.
🔷Βασικά χαρακτηριστικά είναι🔷
🔹Η έντονη επιθυμία για τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε θερμίδες και χαμηλή θρεπτική αξία (πχ. μπισκότα, σοκολάτα, πατατάκια).
🔹Καταναλωση φαγητού για κάλυψη συναισθηματικών αναγκών και όχι βιολογικών.
🔹Κατανάλωση μεγαλύτερων ποσοτήτων σε συναισθηματικά ασταθείς στιγμές
🔹Κατάκλυση έντονων συναισθημάτων, ξαφνική αίσθηση πείνας και κατανάλωση φαγητού χωρίς έλεγχο.
Η διαχείριση της συναισθηματικής πείνας περιλαμβάνει:
1️⃣αναγνώριση των παράγοντων που προκαλούν αυτήν την συμπεριφορά. Η καταγραφή ενός ημερολογίου σκέψεων και συναισθημάτων, του πότε, τι, πόσο τρώει, θα του επιτρέψει να αναγνωρίζει συγκεκριμένες καταστάσεις οι οποίες το σπρώχνουν στην συναισθηματική κατανάλωση φαγητού.
2️⃣ Διαχωρισμό πραγματικής και συναισθηματικής πείνας, με βάση τα κριτήρια που αναφέρθηκαν προηγουμένως.
3️⃣ Απόκτηση μίας πιο υγιούς σχέσης με το φαγητό και ανάπτυξη καλύτερων διατροφικών συνήθειων.
4️⃣Παίρνοντας συγκεκριμένο χρόνο (π.χ. 5 λεπτά με το ρολόι) ανάμεσα στην επιθυμία να φάει κάτι και πριν το καταναλώσει (με αργές αναπνοές) ώστε να έρθει σε επαφή με το τι του συμβαίνει συναισθηματικά.
5️⃣Επιλογή αλλης δραστηριότητας αντί να καταφύγει στο φαγητό ώστε να σπάσει τον τρόπο που έχει συνηθίσει να αντιδρά σε έντονα συναισθηματικές στιγμές, όπως π.χ. ένα χαλαρωτικό ντους, κάποια χειρονακτική διαστηριότητα, κλήση ενός κοντινού ατόμου, γυμναστική κ.α.
6️⃣Ανάπτυξη καταλληλότερων τρόπων για την πρόληψη και την ανακούφιση του άγχους. Αναγνώριση και αντιμετώπιση των αιτιών που οδηγούν σε δύσκολη συναισθημάτικη κατάσταση οπότε και συναισθημάτικη κατανάλωση φαγητού.
7️⃣Να φέρεται στον εαυτό του όπως θα φερόταν στον καλύτερό του φίλο: με συμπόνια, χωρίς να τον κρίνει, αναγνωρίζοντας την ευθύνη και τις δυσκολίες του με τρυφερότητα και κατανόηση.
8️⃣Να ζητήσει τη βοήθεια της ψυχοθεραπείας και ενός διατροφολόγου.
▶️Ενώ η συναισθηματική διατροφή μπορεί να αποτελεί σύμπτωμα διαταραχών όπως η κατάθλιψη, πολλοί άνθρωποι που δεν εμφανίζουν κάποια τέτοια διαταραχή, εμπλέκονται σε αυτή τη συμπεριφορά προκειμένου να απαντήσουν σε μια δύσκολη συναισθηματική κατάσταση ή στο χρόνιο στρες.
▶️Η συναισθηματική κατανάλωση φαγητού είναι διαφορετική από την υπερφαγία/αδηφαγική διαταραχή (Βinge Eating Disorder) που είναι μια σοβαρή διατροφική διαταραχή. Η διαφορά έγκειται κυρίως στην ποσότητα του φαγητού που καταναλώνεται και γίνεται με βάση κάποια συγκεκριμένα διαγνωστικά κριτήρια.
📚 Βιβλιογραφία:
▪️Shawn N.Katterman, Mindfulness meditation as an intervention for binge eating, emotional eating, and weight loss: A systematic review, Eating Behaviors
Volume 15, Issue 2, April 2014, Pages 197-204
▪️https://www.medicinenet.com/emotional_eating/article.htm
▪️https://www.healthline.com/health/eating-disorders/compulsive-overeating-vs-binge-eating-disorder

Mελίνα Τσαγκατάκη Τσιρίγγα
Διαιτολόγος Διατροφολόγος
Χαροκόπειο Πανεπιστημίο Αθηνών

Εξωτερική συνεργάτης Γενικής Απεικονιστικής
Για ραντεβού: 210 6996930

shares